Zašto odabrati Hoval kao partnera?

◄ Natrag na pregled svih članaka

Tvrtka Hoval, čija se središnjica nalazi u Lihtenštajnu, susrela se sa sličnim ekonomskim izazovima kao i ostatak švicarskih tvrtki. Peter Gerner, CEO tehnologije za grijanje unutar Hoval Grupe, objašnjava koje su mjere poduzete kako bi se uspješno nadvladali svi izazovi.

Haustech: Hoval se smatra tehnološkim pionirom i vrhunskim dobavljačem u području grijanja, ventilacije i hlađenja. Koliko je teško održati ovako visoke standarde kvalitete, uzimajući u obzir sve izazove današnjice?

Peter Gerner: Naravno, zbog širine proizvodnog asortimana, doista je izazovno biti tehnološki korak ispred. Zadnjih godina pokazali smo koliko smo tehnološki napredovali i želimo nastaviti istim putem. Cilj nam je klijentima ponuditi dodatnu vrijednost tijekom životnog ciklusa naših sustavnih rješenja, ali i izvan njega.

Kada ste vrhunski dobavljač, ne smijete gledati samo na ponudu pojedinačnog proizvoda. Dodanu vrijednost generiramo primarno kroz ponudu inteligentnog sustavnog rješenja. To zahtijeva inteligentnu kontrolu i tehnologiju kontrole s povratnom vezom - područje u koje smo dosta uložili tijekom zadnjih nekoliko godina. Razvili smo posebnu platformu koja je otvorena za mogućnosti budućnosti.

Zajedno s inteligentnim sustavom, vrhunski dobavljač treba pružiti i vrhunsku razinu korisničke podrške. Naš tim može riješiti i najsloženije probleme, za što je posebno zaslužna stručna i sveobuhvatna usluga koju nudimo. Smatram da nas upravo sve ove komponente izdvajaju kao vrhunskog dobavljača u odnosu na dobavljače nižeg cjenovnog ranga.

Sustav za grijanje i ventilaciju jest i dugoročna investicija, zar ne?

Klijenti žele kvalitetu i sigurnost. To su tipične švicarske vrijednosti prema kojima oblikujemo našu ponudu. Na kraju krajeva, vjerujemo da švicarski kupci žele proizvod koji nudi dodanu vrijednost tijekom određenog razdoblja, bez obzira na cijenu.

Je li obiteljskim tvrtkama lakše prevladati nepovoljne gospodarske okolnosti?

Vjerujem da je to točno jer se obiteljske tvrtke bore više za dugoročni uspjeh. Točnije, za razliku od tvrtki uvrštenih na burzu, manji je fokus na postizanju kratkoročnih profita. Imamo i dobre financijske temelje, primjerice Hovalov omjer kapitala je preko 50 posto, što nam omogućuje da postavimo svoj standard vrlo visoko na ljestvici. Naša tvrtka nastoji postići dugoročan i održiv uspjeh.

Smatrate li da je moguće održati stabilan napredak u uvjetima slabog gospodarstva?

Definitivno. Primjerice, Peter Frick, predsjednik našeg Upravnog odbora, već je 50 godina u tvrtki tijekom tog razdoblja svjedočio je razdobljima ekonomske nestabilnosti. Veliki dio našeg osoblja radi u tvrtki već dugi niz godina što je itekako pozitivno. Ja sam ovdje već skoro 20 godina. Stoga smatram da to dokazuje da kratkoročan pristup nije prava strategija za napredak.

Zaposlenici će također dati svoj maksimum za poslodavca, osobito tijekom teških razdoblja, jer znaju da je riječ o tvrtki koja ih neće ostaviti na cjedilu.

To je itekako točno. Uvijek govorim da smo mi više kao velika obitelj, za razliku od ogromne korporacije. I mislim da je upravo to bitno. Ugrađene vrijednosti našeg predsjednika Upravnog odbora iznimno su važne. Kao tvrtka, tražimo puno od naših zaposlenika, ali s druge strane, odnosimo se s njima na fer način. Upravo je u tome tajna našeg uspjeha. Naravno, morali smo napraviti velike promjene, osobito od 15. siječnja 2015. godine, kada je Švicarska narodna banka dopustila jačanje franka u odnosu na euro. No, u našoj tvrtki kroz međusoban razgovor pronalazimo najbolje rješenje.

_7sh9685.jpg

Sjedište Hovala je u Lihtenštajnu. Je li profitabilno za tvrtku imati proizvodnju u Europi?

Okolnosti se dosta razlikuju u europskim zemljama. Primjerice, Hoval ima u vlasništvu proizvodni pogon u Slovačkoj već više od 10 godina, a u Austriji proizvodimo dizalice topline. Također imamo proizvodnju u Njemačkoj i Velikoj Britaniji te ulažemo dosta i u naš proizvodni pogon u Kini, kojeg planiramo širiti. Ovaj kineski pogon će pokrivati isključivo azijsko tržište. Za sada ne planiramo plasirati proizvode proizvedene u Kini na europsko tržište.

No, vratimo se na Lihtenštajn, naša odluka za izgradnju proizvodnog postrojenja u Slovačkoj tada nije imala nikakve veze s valutnim pritiscima. Zapravo, glavna motivacija bila je, naravno, cjenovna prednost, a i činjenica da nismo mogli naći dovoljno kvalificirano osoblje za ručno zavarivanje. Također, svjesno smo odlučili proizvoditi u Lihtenštajnu i to koristeći visok stupanj automatizacije. Upravo ta automatizacija, u kombinaciji s motiviranom, kvalitetnom i fleksibilnom radnom snagom osigurava nam konkurentnost i u glavnom gradu Lihtenštajna, Vaduzu.

Hoval ima podružnice diljem svijeta. U kojim zemljama potražnja raste ili pada?

Općenito govoreći, građevinska industrija u europskim zemljama, poput Italije i Velike Britanije, je u teškom razdoblju zadnjih godina. U Švicarskoj je, međutim, situacija vrlo dobra, iako je sada malo oslabila.

Tijekom narednih godina predviđamo da će se ukupna potražnja u Europi povećati, većinom zbog rasta u Njemačkoj. Primijetili smo također povećanje potražnje u istočnoj Europi i Kini. Za potonje je posebno tržišni potencijal nevjerojatno velik, bez obzira na zabrinutost oko sporog rasta. Osim toga, očekujemo da će cijena prirodnog plina rasti u narednim godinama. Stoga će inovativna rješenja, kao što su naše kondenzacijske tehnologije, imati sve veću ulogu, što definitivno ide nama u korist.

Kina se inače veže uz jeftinije proizvode? Neće li to biti otežavajuća okolnost za pozicioniranje Hoval sustavnih rješenja?

Realno gledajući, Kina ima vrlo veliko tržište za Hovalovu nišu. Naravno, ne očekujemo da ćemo pokriti cijelo tržište, ali određene poslovne prilike definitivno postoje. Na području Kine nećemo nuditi male kotlove, nego ćemo se orijentirati na našu stručnost u sklopu velikih sustavnih rješenja. U tom segmentu ćemo definitivno biti profitabilniji. Nadalje, postoje izvozno orijentirani klijenti koji koriste proizvode s tržišta na koja su orijentirani. Naravno, naš proizvodni pogon u Kini podliježe istim standardima kvalitete koja vrijede i za postrojenja u Europi.

Da li su postojale određene poteškoće prilikom pokretanja proizvodnog pogona u Kini?

Hoval na području Kine posluje već nekih 30 godina. Naš izvozni menadžer Walter Tschanz uložio je dosta u razvoj i obuku novog osoblja. Prije bismo samo uvozili proizvode i surađivali s partnerima. Sada djelomično proizvodimo proizvode na licu mjesta već 10 godina i postepeno širimo proizvodnju uz kinesko osoblje i upravitelja. Razvoj je za sada pozitivan te se nadamo da će takav i ostati.

standortvaduz_img_1142_klein_rgb.jpg

Hoval ima ukupno 16 podružnica diljem svijeta. Do koje mjere one samostalno posluju?

Naš menadžment čine sljedeće 3 ključne osobe: Richard Senti kao voditelj financija, Fabian Frick kao voditelj tehnologije za klimatizaciju i razvoj novih tržišta, i ja - kao voditelj tehnologije za grijanje i 5 tradicionalnih tržišta Švicarska, Austrija, Njemačka, Italija i Ujedinjeno Kraljevstvo. Grupni menadžment koordinira tržište, dok se prodajni predstavnici pojedinih tržišta susreću zajedno u Vaduzu svakih šest tjedana. Ipak, uvjeti se razlikuju na svakom pojedinom tržištu. U Švicarskoj, Njemačkoj i Austriji usmjereni smo najviše na stambeni segment i manja sustavna rješenja za kotlove, dok smo u nekim drugim zemljama orijentirani više na veća sustavna rješenja.

Da li je švicarsko tržište pokazatelj za ostala tržišta?

Švicarsko tržište nam je od iznimne važnosti. Ono je najveće tržište i naše domaće tržište koje privlači veliki broj investicija. Primjerice, ako se vratimo 40 godina unazad, kada su prve dizalice topline korištene u Švicarskoj, u ostalim je zemljama njihovo korištenje bilo još uvijek dosta malo ili uopće nerazvijeno. Stoga ovo tržište nudi ogromne količine znanja i iskustva koje možemo pametno iskoristiti i u ostalim zemljama. Naše drugo ključno tržište je Austrija, gdje biomasa ima važnu ulogu zadnjih nekoliko godina.

Zadnjih je godina Hoval preuzeo nekoliko kompanija? Koji su bili ključni kriteriji za akviziciju?

U principu kompanije se moraju uklopiti u naše ciljeve i na neki način doprinijeti daljnjem rastu ili ponuditi značajne sinergijske mogućnosti. Naravno, akvizicija mora biti i ekonomski opravdana. Vjerujemo da je i kultura tvrtke od iznimne važnosti, tvrtka se ne smije razlikovati od naših ključnih vrijednosti. Na prvi pogled to se ne može vidjeti, ali definitivno je razlog zašto neka spajanja nisu provedena na kraju.

Kako znate da Vam se kulture međusobno odgovaraju?

Akvizicija je proces. Nekad je dovoljan i zajednički razgovor kako biste vidjeli da li je to to. Hoval je poznat po svojoj specifičnoj korporativnoj kulturi koja nas izdvaja na tržištu. Ako je tvrtka hladna i anonima, teško da će se uklopiti u našu obiteljsku kulturu.

Hoval posjeduje neke izuzetne reference, kao što je Buckinghamska palača, Apostolska palača u Vatikanu i najviša svjetska zgrada Burj Khalifa. Kako ste osvojili te projekte?

Za tvrtku je sudjelovanje u ovakvim projektima definitivno velika čast. Osobito zato što ovdje sve mora savršeno odgovarati. Cijena je dakako vrlo važan faktor, ali trebate pružiti 100% povjerenja, odlične savjetnike, vrhunsku korisničku podršku i proizvode na koje se osobno mogu osloniti. Imamo zavidnu listu poznatih svjetskih referenci koje su dodatna potvrda naše stručnosti.

S ovakvim referencama mogli biste se praviti važni, ali Vaš imidž definitivno nije takav.

Potrebno je imati i dozu skromnosti, što je povezano i s našim razmišljanjem ovdje u Alpama.

I kako se realiziraju ti projekti?

Dobar primjer je britanska podružnica, Hoval Limited, koja drži veliki dio tržišta u visokorangiranom sektoru i koja je odličan primjer vrhunske korisniče podrške. Kada je na pomolu izazovni projekt, velika je vjerojatnost da će nas izvođači prvi kontaktirati. Hoval je u Velikoj Britaniji prisutan od 1960. godine i od tada je razvio impresivan ugled.

Isto tako, Hoval je lokaliziran ovisno o potrebama svakog pojedinog tržišta. Primjerice, u Velikoj Britaniji, Hoval je britanska tvrtka i percipiran je kao takav. Zbog toga držimo potvrdu od kraljice - koja se izdaje samo jednom za svaku industriju. Također, izveli smo ugradnju grijanja i u Wembleyju - atrakciji koja privlači veliki interes među Britancima.

buckinghampalace.jpg

Spomenuli ste tehnologiju koja je razvijena u Hovalu. Je li ona razvijena interno?

Tijekom zadnjih nekoliko godina uložili smo najviše sredstava upravo u razvoj sustava kontrole i to onih koji nam pružaju pravovremenu povratnu informaciju. Čvrsto smo odlučili izgraditi našu stručnost u tom području. Poštujući naše standarde, uložili smo ogromne iznose u razvoj "TopTronic® E" sustava kontrole.

U isto vrijeme, razvili smo kompletan raspon tehnologija kontrole za mreže daljinskog grijanja, koji je također projektiran unutar tvrtke. Naravno, dodatnu podršku pružili su nam naši vanjski partneri, ali stvarni razvojni inženjeri ovih inteligentnih sustava su upravo iz Hovala.

Gdje su proizvedeni ovi sustavi?

Proizvodnja sustava kontrole i komponenta za sustav povratnih informacija nije u području naše struke jer se fokusira više na razvoj hardvera i softvera. Kod dizalica topline, na primjer, potrebno je puno inteligencije. Morate znati točno kako se dizalica topline ponaša i upravo tu dolazi do izražaja naš know-how.

Naš najnoviji izum, "TopTronic® E", pruža end-to-end sustav opremljen s CAN bus-om koji povezuje sve komponente zajedno u mrežu. Ista tehnologija sustava kontrole i sustava povratnih informacija može se naći u svim izvorima topline. Oni međusobno razmjenjuju podatke i preko cloud sustava, te imaju pristup internetu. U sustav je integrirana i vremenska prognoza koja osigurava da se izvor topline brzo prilagodi promjenjivim vremenskim uvjetima, što je od posebne važnosti u pogledu učinkovitosti i praktičnosti. A to je tek početak nove digitalne budućnosti.

Dakle, Hoval slijedi korak s napretkom digitalizacije?

Ako uzmete za primjer naše plinske ili uljne kondenzacijske kotlove, njihova se učinkovitost ne može više značajno povećati. U najboljem slučaju, određena poboljšanja su moguća u pogledu kompaktnosti ili ugradnje sustavnog rješenja, ali pravi potencijal leži u razvitku inteligentnih sustava.

Korištenje fosilnih goriva je pod velikim kritikama. Kao proizvođač, kako se Vi nosite s time?

Hoval ima vrlo širok raspon proizvoda. Mislim da ćete teško pronaći bilo kojeg proizvođača u svijetu koji je postigao tako visok udio prodaje korištenjem alternativnih izvora energije kao što je Hoval. No, činjenica je da su ovi izvori topline skuplji od onih koji koriste konvencionalna fosilna goriva. A s obzirom na trenutnu cijenu nafte, nije lako održati isplativost. Nažalost, nemamo kontrolu nad ovim trendom, a kupci odlučuju vrlo često upravo na temelju isplativosti hoće li ili ne koristiti alternativne izvore energije.

Na političkoj razini, došlo je do određenog napretka, osobito u Njemačkoj i Švicarskoj, uz "Model propisa švicarskih kantona u energetskom sektoru" ili MuKEn. Smatram da će ovakve inicijative povećati trend korištenja alternativnih izvora energije. Međutim, malo sam zabrinut jer je ukupna spremnost za ugradnjom ovakvih alternativnih rješenja još uvijek mala. Ne postoji obveza za nadogradnju, a i ona postaje sve skuplja. To bi moglo imati negativan utjecaj na sektor obnove. S međunarodnog gledišta, čini se da će plinska kondenzacijska tehnologija dominirati još neko vrijeme. Pa čak i tada stvari neće biti potpuno sigurne. Čuo sam od Njemačkih energetskih tvrtki da žele uvesti veliki udio bioplina na tržište, što znači da će plinski kondenzacijski kotao trebati ponovno zadovoljiti nove propise u Njemačkoj.

Upotreba ulja postupno će se smanjivati. Kada gledamo troškove sektora obnove, može se zaključiti da ulje ima još uvijek neke koristi, na primjer u kombinaciji sa solarnom energijom.

Nije li cijena također odlučujući faktor za kupce?

Posebno s obzirom na trenutnu cijenu nafte, vlasnici imovine često pribjegavaju korištenju sustava grijanja na ulje prilikom obnove, a upravo obnova predstavlja 75% svih naših poslova. Naivno je pretpostaviti da će svi odjednom prijeći na alternativne izvore energije. I prilikom pobližeg proučavanja MuKEn propisa, čini se da neće postojati nikakva obveza da ljudi to učine. Zadovoljan sam kako se odvija razvoj u tom području. Ali na kraju, moramo se zapitati da li je bolje da kupac ne ugrađuje ništa ili se odluči na ugradnju kondenzacijskog kotla u kombinaciji sa solarnim kolektorima.

Koje su prilike u području mreža daljinskog grijanja?

Prije sedam godina, donijeli smo stratešku odluku o ulasku na ovo područje. Mreže daljinskog grijanja važan su razvojni projekt i stoga zahtijevaju visoku razinu stručnosti. Imali smo mogućnost skupiti vrijedno iskustvo i uložili smo puno novaca da postignemo našu trenutnu poziciju. U pogledu proizvodnje postigli smo joint venture i stoga možemo izgraditi bilo kakvu transfer stanicu. S druge strane, prodaja mreža daljinskog grijanja je posve drugačiji posao od prodaje kotlova; to je razvojni projekt s potpuno različitim zahtjevima. Vjerujem da ćemo uz naš sadašnji asortiman proizvoda i usluga, kao ključnih komponenta, biti uspješni.

U Vašem poduzeću, inovacije imaju značajnu ulogu. Što dalje mogu očekivati kupci, posebno s obzirom na nedavnu energetsku revolucija?

Smatram da pametni sustavi postaju novi trend. To su inteligentni sustavi koji učinkovito reagiraju na promjenjive vremenske prilike, cijene energenata i individualne zahtjeve. Oni osiguravaju da razni izvori energije međusobno komuniciraju.

Sustavi kontrole uz mogućnost pravovremene informacije dobivaju sve više na važnosti. Smatram da je ključno za nas, kao proizvođača, ponuditi sustave koji ispunjavaju zahtjeve vodoinstalatera. Drugim riječima, vodoinstalater ne treba postati električar. Želimo postići da ugradnja sustava na lokaciji kupca bude što jednostavnija.
 

* Intervju Monika Schläppi
** Izvor Haustech 5/2016

Autor